SOCIÁLNÍ REHABILITACE

POSLÁNÍ SLUŽBY
Posláním služby je poskytovat takovou podporu lidem se zkušeností s bytovou nouzí, aby pomocí vlastních sil a bez podpory nebo s minimální podporou sociální služby mohli žít důstojný a spokojený život ve standardním bydlení, podle svých přání a potřeb s důrazem na jejich osobní a osobnostní růst.
CÍLE SLUŽBY
Cílem služby je poskytovat intenzivní nebo komplexní podporu uživatelům ve fázi zabydlování i bydlení a pracovat s nimi tak, aby si postupně osvojovali základní návyky a dovednosti spojené s bydlením a i do budoucna byli motivováni si bydlení udržet (tzn. řádné hrazení nájemného a služeb, být dobrým sousedem, vytvořit si vztah ke svému domovu, apod.). V návaznosti na to pracovník poskytuje uživateli pomoc a podporu při zkvalitňování i dalších oblastí života, např. nástup a udržení si zaměstnání, řešení rodinných vztahů, finanční a sociální gramotnost apod. a budou společně pracovat na změnách nesprávně utvořených hodnot a priorit uživatelů směrem k vytváření pozitivních zkušeností a návyků spojených se samostatným bydlením.
CÍLOVÁ SKUPINA
Služba sociální rehabilitace spolupracuje s lidmi, kteří jsou starší 18 let, a kteří:
žijí ve standardním bydlení s nájemní smlouvu a potřebují podporu ke zvládání kompetencí spojených s udržením bydlení;
žijí v substandardním bydlení, např. ubytovna, přelidněný/technicky nevyhovující byt a potřebují podporu při podání žádosti o sociální nebo městský byt od města Ústí nad Labem nebo městského obvodu. Případně jim byla nájemní smlouva ukončena, nebo neprodloužena a řeší odchod z bytu s hledáním následného bydlení;
se ocitli bez přístřeší, nebo jsou v krizi a mají problém s udržením bydlení a kteří potřebují využívat podporu sociální služby, protože se jim nedaří svou situaci řešit vlastními silami;
jsou ohroženi sociálním vyloučením, nebo vedou rizikový způsob života nebo jsou tímto způsobem života ohrožení z důvodu opouštění všech forem výchovně vzdělávacích institucí.
ZPŮSOBY POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY
Uživatelé služby jsou s pracovníky v pravidelném kontaktu, buď formou osobní návštěvy v kanceláři, formou návštěvy v domácnosti uživatele, schůzkou na smluveném místě, popřípadě formou doprovodu nebo telefonátu.
Pracovníci podporují uživatele služby v získání i udržení samostatného bydlení a v získání či obnově dovedností s tím spojených tak, aby byla co nejvíce zachována jejich individualita a samostatnost.
Pracovníci využívají přirozených zdrojů uživatelů a budují jejich nezávislost na sociální službě.
V sociální rehabilitaci poskytujeme úkony dle zákona o sociálních službách:
nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností vedoucích k sociálnímu začleňování:
nácvik obsluhy běžných zařízení a spotřebičů - nácvik užívání běžných spotřebičů v domácnosti např. pračka, vařič, televize; nácvik obsluhy výpočetní techniky (PC, telefon, tiskárna) apod.
nácvik péče o domácnost, například péče o oděvy, úklid, drobné údržbářské práce, chod kuchyně, nakupování - pomoc při zajištění chodu domácnosti, v rámci činnosti v kuchyni se uživatel naučí vařit polévky a hlavní jídla, která má rád, natrénuje nákupy potravin a tím získá základní orientaci v cenách, uživatelé se učí, jak udržovat pořádek v domácnosti na základě jednoduchých činností, např. utírání prachu, zametání, vytírání podlah, vynášení košů, pečovat o oděvy - žehlení, drobné opravy (přišití knoflíku, zašití dírky) apod.
nácvik péče o děti, nebo další členy domácnosti - posilování rodičovských dovedností (základní tělesná a psychická péče o dítě - příprava stravy, ošacení, pravidelná hygiena, program pro dítě dle věku, apod.), nácvik rodičovského chování (rozvoj trpělivosti, zdravého sebevědomí k výkonu rodičovské role, apod.), zplnomocňování dítěte (učení dítěte k samostatnosti - sebepéče)
nácvik samostatného pohybu včetně orientace ve vnitřním i venkovním prostoru - nácvik místní orientace (úřady, lékaři, obchody, kulturní zařízení, pošta, apod.)
nácvik dovedností potřebných k úředním úkonům, například vlastnoručnímu podpisu - nácvik používání osobních údajů vztahujících se k vlastní osobě (adresa bydliště, rodné číslo, apod.), nácvik vyplňování žádosti směřující k dovednosti samostatně postupovat při úředních úkonech např. vyplňování žádostí, formulářů a jejich podání, písemná komunikace s úřady (soud, banka, úřad práce, apod.)
zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
doprovázení dospělých do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na zájmové aktivity a doprovázení zpět - doprovody pracovníků k lékaři, na úřady, na volnočasové aktivity;
nácvik schopností využívat dopravní prostředky - nácvik orientace v jízdních řádech, číslování MHD, komunikace s řidičem, nákup jízdenek;
nácvik chování v různých společenských situacích - nácvik komunikace se sousedy, na úřadech, u lékaře, pomoc s navázáním nebo obnovením kontaktů s rodinou, dětmi, a dalšími důležitými osobami v životě uživatele, nácvik komunikace se zaměstnavateli při hledání zaměstnání apod.;
nácvik běžných a alternativních způsobů komunikace, kontaktu a práce s informacemi - nácvik a využití internetu a sociálních sítí (společné vyhodnocování informací a porozuměním informací), uživatel má od pracovníků v domácnosti k dispozici důležité kontakty (IZS, havárie, lékaře, krizová linka, paod.) v podobě obrázkového systému pro uživatele s poruchou řeči, jazyka nebo psaní;
výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
upevňování získaných motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností - pracovníci podporují uživatele v oblasti mezilidských vztahů, zaměstnání, zájmových aktivit, vzdělávání, práce se zdravím a péče o sebe, pomoc s pojmenováním přání, potřeb, silných stránek i rizik, podpora uživatele při plánování cílů, včetně kroků k dosažení těchto cílů;
pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
podávání informací o možnostech získávání rehabilitačních a kompenzačních pomůcek - pracovník může nabídnout a předat informace o možnostech, získání a využití rehabilitačních (lázeňské pobyty, apod.) a kompenzačních pomůcek (např. naslouchadla, dioptrické brýle, hole, invalidní vozíky, apod.), podpora při zjišťování informací ohledně úhrad pomůcek přes pojišťovny, vyjednávání s lékaři, pojišťovnami, apod., případně zprostředkování kontaktu na další sociální služby dle potřeb uživatele
informační servis a zprostředkování služeb - může se jednat o poradenské aktivity i přímé jednání v zájmu uživatele, např. vyjednávání s úřady, soudem, službami, apod. a podporu uživatele při jednání s těmito institucemi;
Konkrétně se budou pracovníci služby zaměřovat na:
nácvik dovedností klienta spojených se zajištěním financí a úhradou nájmu a služeb spojených s udržením samostatného bydlení;
péče o domácnost (úklid, úspora energií, zajištění odpovídajícího nábytku, apod.)
schopnost být dobrým sousedem (bezkonfliktní soužití, dodržování domovního řádu a nájemní smlouvy);
zapojení uživatele do běžného způsobu života prostřednictvím kontaktu s vrstevníky, zapojením do volnočasových aktivit, vzdělávacích a jiných aktivit, zamezujících sociálnímu vyloučení;
vytváření zdravého a respektujícího vztahu s lidmi ve svém okolí
podpora při finančním plánování a zvyšování finanční gramotnosti v souvislosti s udržením bydlení;
V. METODY PRÁCE
Vedení profesionálního rozhovoru:
navázání kontaktu, zjišťování potřeb a přání uživatele, podpora při zajišťování zakázky, průběžné vyhodnocování dosažených cílů, podpůrné rozhovory s uživateli související s jejich životní situací, zaměření na silné stránky uživatele, podpora existujících nebo obnova dřívějších vztahů uživatele, důležitý význam má budování vztahu a důvěry mezi uživatelem služby a pracovníkem
Nácvik dovedností:
probíhá společně ve spolupráci s uživatelem, pracovník nevykonává činnosti za něj, pracovník podporuje uživatele v co největší samostatnosti
Asistence:
pracovník spolupracuje s uživatelem na řešení a při doprovodech na jednání s úřady, zprostředkování kontaktu s dalšími podpůrnými službami, apod.
Základní poradenství:
pracovníci poskytují potřebné informace, které přispívají k řešení nepříznivé sociální situace uživatele, př. umí vyhledat informace, či jiné služby dle potřeb uživatele
Case management:
pracovník služby koordinuje péči o uživatele - přizváním do spolupráce i jiných organizací nebo týmů, které koordinuje tak, aby uživatel dostal vhodnou formu podpory (multidisciplinární tým)
Asertivní přístup:
aktivní oslovování a nabízení podpory ze strany pracovníka s ohledem na potřeby uživatele
Krizová intervence:
podpora a doprovázení uživatele v době zhoršení tělesného, duševního i psychického stavu, nebo při hospitalizaci ve zdravotnickém zařízení; s důrazem na udržení bydlení
Peer podpora:
peer pracovník, který je součástí služby, nabízí uživatelům podpůrné rozhovory, ve kterých uplatňuje svou vlastní zkušenost. Může být rovnocenným partnerem nebo průvodcem v jejich nepříznivé životní situaci, součástí jeho práce mohou být i doprovody nebo aktivizační činnosti (výlety a jiné smysluplné trávení volného času).
VI. SLUŽBA JE V SOULADU S PLATNOU LEGISLATIVOU
Služba sociální rehabilitace je poskytována v souladu s platnou legislativou, zejména se zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v aktuálním znění, a odpovídá definici uvedené v § 70 tohoto zákona.
Zákonné vymezení služby
Podle § 70 zákona č. 108/2006 Sb. je sociální rehabilitace soubor specifických činností, jejichž cílem je osoby ohrožené sociálním vyloučením podporovat v získávání dovedností potřebných k samostatnému životu, pracovnímu uplatnění, zvládání každodenních situací a posílení jejich schopnosti začlenit se do společnosti.
Služba je zaměřena na:
nácvik sociálních, pracovních a životních dovedností,
pomoc při prosazování práv a oprávněných zájmů,
posilování samostatnosti, odpovědnosti a sebedůvěry.
Další související právní předpisy:
Listina základních práv a svobod – zejména právo na důstojnost, rovné zacházení a respektování autonomie jednotlivce.Občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.) – v oblasti ochrany osobních práv, právního jednání a způsobilosti.
Nařízení vlády č. 505/2006 Sb. – stanoví úkony, míru podpory a úhrady za poskytované činnosti.
Zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů (resp. GDPR) – ochrana soukromí a osobních dat uživatelů služby.
Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách – v případě spolupráce se zdravotnickými zařízeními.
Zajištění souladu s právem v praxi:
Pracovníci jsou pravidelně školeni v oblasti platné legislativy.
Vedení organizace sleduje legislativní změny a v případě potřeby aktualizuje metodiky a postupy služby.
Služba má zpracovány vnitřní pravidla a dokumentaci, která vychází ze zákonných požadavků a standardů kvality.